ELENA IDOATE / @E_IDOATE | 30/03/2014 Enllaç original aquí
imatge via @rereguarda

encausadesparlamentLa convocatòria conjunta de “Jo també estava al Parlament” i “Desobediència 2014” va aplegar ahir milers persones al centre de Barcelona. Les manifestants van sortir al carrer contra la retallada de les llibertats, vigilats en tot moment per un ampli dispositiu policial de 1.200 agents que van acompanyar la manifestació durant tot el seu recorregut.

La cita era la confluència de dues campanyes. D’una banda, la crida de “Jo també estava al Parlament i ho tornaria a fer” en solidaritat amb les vint persones imputades per l’acció simbòlica de bloqueig del Parlament el 15 de juny del 2011, que seran jutjades demà a l’Audiència Nacional a Madrid. Per l’altra, la protesta de la campanya Desobediència 2014 que sorgeix, segons les organitzadores, per plantar cara a la restricció dels drets i llibertats, i en concret a tres importants retallades legals del PP: la criminalització de la protesta de la Llei “mordassa”, l’enduriment del codi penal i la reforma de la Llei de l’avortament que restringeix el dret al propi cos.

Diversitat en la participació

La xifra d’assistentes va ser segons les organitzadores de 12.000 persones i de 4.000 segons la Guàrdia Urbana. A la manifestació s’hi van poder veure tota mena de pancartes, entre elles les dels sindicats CGT i CNT, esquerra independentista, Iai@flautes o el bloc feminista. Una mostra de la diversitat de la manifestació va ser la presència de diversos col·lectius i organitzacions. Un dels exemples va ser Greenpeace, una de les sotasignats del manifest. Entre altres coses, la Llei mordassa endureix la repressió en formes de protesta que són utilitzades sovint per aquest grup ecologista. O també un grup de prostitutes del Raval que es van manifestar sota el lema “Jo també sóc puta”. El col·lectiu, segons denunciava, pateix especialment l’enduriment de les lleis civils en totes les seves vessants com per exemple la persecució de la seva activitat, la Llei d’estrangeria o els desnonaments.

Un recorregut poc habitual

La manifestació que va començar a la Plaça Catalunya es va dirigir, en un recorregut poc habitual, al barri de la Ribera. Durant la manifestació, on es van fer diverses pintades, un dels crits que més es va escoltar va ser el de “Jo també estava al parlament”. Moltes persones van assistir-hi amb la cara tapada amb mocadors, caretes i barbes, denunciant la criminalització de la protesta.

En un punt del recorregut, les manifestants van llençar al cordó policial papers arrugats embolicats amb un globus vermell, simulant ser foams del les escopetes. A l’alçada d’Arc de Triomf, es va fer una gran pintada al terra dirigida a l’Audiència Nacional. Durant la part final de la manifestació es van trencar els vidres d’algunes entitats bancàries al carrer Princesa i la Via Laietana. Per la seva banda, la megafonia dels Mossos d’Esquadra ja davant de la Plaça de la Catedral advertia, al pas de la marxa, d’una intervenció policial sense que hi hagués hagut cap enfrontament previ.

Ha estat a l’alçada de Via Laietana, quan s’estava a prop de concloure el recorregut que havia de retornar a Plaça Catalunya, quan els Mossos van carregat contra la capçalera, per tot just després, tornar-ho a fer uns metres més avall. Les manifestants es van dispersar pels carrers del barri de la Ribera, i els furgons dels Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana van prendre Via Laietana, recorrent-la amunt i avall, endinsant-se fins el Forat de la Vergonya.

Dispersió i actuació de les antiavalots

A partir de les càrregues policials, alguns grups de gent es van dispersar pels carrers del barri de La Ribera, on es van creuar diversos contenidors i se’n van cremar alguns. Les antiavalots van carregar de nou contra les manifestants, disparant salves, foams, utilitzant gasos lacrimògens i engegant el canó de so. Segons Nació Digital, va ser en aquell moment quan els Mossos d’Esquadra van carregar contra policies infiltrats entre les manifestants, que es van identificar al crit de “¡somos compañeros!.

Al final de la manifestació s’havien confirmat la detenció de cinc persones acusades d’atemptat contra l’autoritat i desordres públics.

————————————————————-

Davant la militarització de la ciutat i l’extensió de la por: #desob14

30 març 2014 · per · in Comunicats · Deixa un comentari

Ahir, 29 de març, es va produir la primera mobilització de Desobediència2014. La iniciativa pretén general un espai d’àmplia resposta social, basada en estratègies de desobediència civil davant l’atac que suposen les reformes legals -Llei de l’Avortament, Llei de Seguretat Ciutadana, Codi Penal i Llei d’Estrangeria- plantejades pel Govern espanyol. D’aprovar-se, suposaran un regressiu canvi en l’actual marc de drets i llibertats. I ens durà més de 40 anys enrere.

El passat dimarts, més de 400 persones van assistir a un acte a l’Aula Magna de la UB-Raval. De manera col·lectiva, sincera i il·lusionant es va presentar la campanya, com a pas previ a la marxa d’ahir. L’acte de dimarts i la manifestació d’ahir només són l’inici de quelcom que pretén anar-se estenent progressivament, de manera conjunta i assumida per la majoria social. Activar-la requereix un procés col·lectiu, des de múltiples espais i sensibilitats. I en aquest sentit, la manifestació del 29M ha estat tan sols el punt de partida que obre una primera etapa.

Un punt de partida criminalitzat ja des dels dies previs pels missatges que, des d’Interior, s’estaven donant a comerciants i mitjans de comunicació. Es parlava de la marxa, convocada per més de 100 entitats variades, com una “manifestació d’alt risc”, “manifestació de radicals”, etc. Aquest fet va anar generant un imaginari col·lectiu allunyat d’allò pretès per les entitats organitzadores. També va provocar por entre moltes persones, que bé sabem que no van venir a la marxa pel clima generat des de la Conselleria d’Interior.

La marxa d’ahir va estar marcada per un dispositiu policial que va militaritzar la ciutat. Hi havia agents de la Brigada Mòbil desplegats en cada cantonada, disposats per carregar des de l’inici. Exhibien escopetes de bales de goma (pocs dies abans que la prohibició es faci efectiva), així com tot el seu arsenal lesiu. A la manifestació hi van acudir persones de totes les edats, famílies amb criatures, persones sense papers, etc. Des del mateix inici vam anar observant des de la impotència com aquest dispositiu, encaminat a estendre la por, aconseguia que moltes persones s’anessin allunyant de la manifestació.

En el moment que la marxa va arribar a Via Laietana, i encaminant-se aquesta al seu final a la Plaça de la Catedral, on estava prevista la realització d’una acció simbòlica, ens vam trobar que els Mossos d’Esquadra van tancar el seu accés amb una vintena de furgonetes policials. Van aprofitar que es van produir vàries situacions de danys aïllades, no emmarcades en la campanya, per activar una càrrega. Una acció destinada a general el caos i la por entre les persones que estaven exercint el seu dret de manifestació. Van baixar unes 20 furgonetes a tota velocitat des de Via Laietana fins a la capçalera de la manifestació, frenant a escassa distància, i carregant contra aquesta. Van dissoldre la manifestació amb les furgonetes transcorrent a gran velocitat per Via Laietana, malgrat que hi havia manifestants. Van generar la dantesca imatge de gent fugint espaordida, tement ser atropellada per les furgonetes. Es van produir agressions i situacions de pànic, a més de 5 detencions.

Res és casualitat. Ni la propaganda prèvia, ni la militarització de la ciutat, ni el final de la marxa que tenien preparat. Entenem que l’objectiu d’ahir no era garantir el dret de manifestació i l’ordre públic, sinó frenar des del principi, atemorint la població, aquesta iniciativa denominada desobediència2014. Així mateix, volem remarcar que la nostra estratègia passa per la pràctica de la desobediència civil massiva, àmplia i assumible per totes les sensibilitats.

Repensarem el que ha succeït, afiançarem aliances i en teixirem de noves. Utilitzarem la imaginació i la intel·ligència col·lectiva per tal que el moviment segueixi estenent-se. Seguim pensant que frenarem l’aprovació de la Llei de l’Avortament, de la Llei Mordassa i del Codi Penal. Aviat tindrem nous materials i noves propostes. Juntes podem!

#STOPlleiAVORTAMENT | #STOPlleiMORDASSA | #STOPcodiPENAL